top of page

Marknadsföringsplan för skörden?

Tröskningen pågår fortfarande för fullt på många håll, men då en stor del nu börjar vara skördat ser det ut som om att den totala skörden blir rätt nära genomsnittet för de senaste tio åren.



Även kvaliteten verkar bli rätt hyfsad. De regionala, lokala och gårdsvisa variationerna är dock stora. Totalskörden beräknas till 3,3 miljoner ton jämfört med 2,9 miljoner ton i fjol. Den inhemska användningen uppgår till ca 2,6 miljoner ton och det betyder att vi har ett betydande exportbehov, av främst havre och vete, under innevarande spannmålsår. Då det inte finns avsättning för all spannmål på den inhemska marknaden sätter det en viss prispress, speciellt nu i skördetid då det kommer ut mycket spannmål på marknaden. Prispressen förstärks av att den globala spannmålsskörden förväntas ligga nära rekordnivå. Men i Frankrike har man den sämsta skörden på över 40 år och även i närliggande länder är skörden sämre än normalt, vilket i åtminstone i viss mån kan komma att driva upp priserna lite längre fram.


Senast nu är det hög tid att fundera på marknadsföringen av skörden. Har du inte gjort en marknadsföringsplan för din skörd är det skäl att göra en nu. Egentligen borde marknadsföringsplanen göras redan före sådd, i samband med odlingsplanen, då man ännu kan välja vad man odlar. Att skapa en effektiv marknadsföringsplan för spannmålsskörden är avgörande för att säkerställa att man har en avsättning för den producerade skörden och för att kunna påverka det pris man får och därmed även odlingens lönsamhet. En marknadsföringsplan gör det möjligt att sätta upp konkreta mål och strategier för att nå dem.


Innan du utformar din marknadsföringsplan är det viktigt att förstå marknaden och försöka tolka hur den kan komma att utvecklas. Det gäller att hålla koll såväl på vår inhemska spannmålsbalans som den globala utvecklingen av produktion, konsumtion och slutlager av olika spannmålsslag och grödor. Vad finns det efterfrågan på och vilka försäljningskanaler är tänkbara alternativ? Genom att förstå vad som påverkar spannmåls- och de övriga grödornas priser, samt genom att känna till sina produktionskostnader, kan man göra analyser och prognoser för framtiden, när man bör sälja, köpa eller avvakta, hur man bör agera för att göra så bra affärer som möjligt. Ett bra sätt att öka sin kunskapsnivå är att delta i Svenska lantbrukssällskapens förbunds projekt Greppa Marknadens evenemang.


En marknadsföringsplan är inte statisk utan den ska utvärderas och justeras regelbundet baserat på bland annat utvecklingen av grödorna under odlingssäsongen och förändringar på marknaden, samt av erfarenheter och ny kunskap man samlar på sig. När man slår fast priset i terminskontrakt eller då man gör en försäljning borde man därför också göra anteckningar om mängd, pris och kvalitet samt motiveringar till beslutet. Då man senare tittar tillbaka kan man dra lärdom av det här, hur lyckades man och kan man möjligen göra något annorlunda för att göra bättre affärer i framtiden.

En välgenomtänkt marknadsföringsplan för spannmålsskörden är nyckeln till framgång på marknaden. En bra plan är flexibel och kan anpassas efter marknadsförändringar och kundernas behov.


Ta gärna hjälp av en rådgivare vid behov. Lycka till med din spannmålsskörd och din marknadsföring!


Bjarne Westerlund

Direktör

ProAgria Finska Hushållningssällskapet / Suomen Talousseura

Comments


bottom of page